Varkauden seudun seniorit ry

TOIMINTASUUNNITELMA 2024

Varkauden seudun seniorit ry on eläkkeellä olevien alueellinen edunvalvoja.
Yhdistys osallistuu aktiivisesti Savo-Karjalan kansallinen senioripiiri ry:n toimintaan sekä Kansallinen senioriliitto ry:n järjestämiin tilaisuuksiin ja sitä kautta pyrkii vaikuttamaan seniori-ikäisten elämän laatuun.
Vuonna 2024, joka on Varkauden seudun senioreiden 53. toimintavuosi, korostetaan Kansallinen senioriliitto ry:n kesäkuussa 2023 liittokokouksessa vahvistamia teemoja.
Edessä on myös yhdistyksen sääntöjen päivittäminen vastaamaan uusiutunutta yhdistyslakia sekä liiton ja piirin uusittuja sääntöjä.

Järjestötoiminta

Pyritään aktivoimaan jäseniä edistämään omaa ja toisten hyvinvointia.
Kannustetaan vertaistuen antamiseen.
Kiinnitetään huomiota toiminnan mielekkyyteen ja ajankohtaisuuteen, jotta pystytään kasvattamaan jäsenkuntaa, koska aktiivinen ja laaja jäsenkunta on toiminnan perusedellytys.
Uudet jäsenet ovat järjestön toimivuuden ja jatkuvuuden kannalta ensiarvoisen tärkeitä. Panostetaan jäsenhankintaan myös vuonna 2024.
Pidetään sääntömääräiset kevät- ja syyskokoukset, hallituksen kokouksia sekä kuukausikokouksia, joissa käsitellään erilaisia ajankohtaisia teemoja.
Vuonna 2024 toiminnassa huomioidaan Kansallinen senioriliitto ry:n teema vuosille 2023 – 26 ”Elämäniloa ja voimaa” ja Kansallinen senioriliitto ry: arvot, joihin kuuluu elämänmyönteisyys, itsensä ja toisten arvostaminen, vastuu itsestä ja muista, suoraselkäisyys sekä perinteiden kunnioittaminen.

Seuraavat asiat ovat myös tointamme kulmakiviä:

• Pyrimme olemaan ajan tasalla nettiasioissa
  • Pyrimme vähentämään yksinäisyyttä ja auttamaan enemmän
  • Toimimme avoimesti ja houkuttelevasti
  • Vahvistamme yhdistyksemme tunnettavuutta, pyrimme nostamaan me-   henkeä, ei vain yhdistyksessämme vaan koko talousalueella
  • Panostamme edunvalvontaan

Koulutus

Osallistumme Kansallinen senioriliitto ry:n ja Savo-Karjalan kansallinen senioripiiri ry:n järjestämään koulutukseen, jolla turvataan toiminnan jatkuminen laadukkaana. Koulutus tapahtuu vuonna 2024 useimmiten teams-koulutuksena, jolloin kokous- ja koulutusmatkustaminen vähentyy.
Järjestämme omaakin koulutusta mahdollisuuksien mukaan

Virkistystoiminta

Pidämme yllä henkistä ja fyysistä kuntoa erilaisissa kerhoissamme.
Järjestämme teatteri- ja muita tutustumismatkoja kotimaassa ja ulkomailla.
Kuukausikokouksiimme kutsumme eri alojen asiantuntijoita kertomaan meille historiasta, kulttuurista, hyvinvointiin liittyvistä tai ajankohtaisista asioista.
Osallistumme Kansallinen senioriliitto ry:n järjestämiin liikuntatapahtumiin:
mm. seniorikävely toukokuussa 2024 ja järjestämme omia ulkoilmatapahtumia

Kerhot

Kuntovoimistelu, kerran viikossa
Sauvakävely, kerran viikossa
Muistikerho, joka toinen viikko
Kirjapiiri, kerran kuukaudessa
Keskustelukerho ”Ajassa tapahtuu”, kerran kuukaudessa
Golfkerho, kesäaikana joka viikko
Keilailukerho, kerran viikossa
Shanghai-/korttipelikerho, kerran kuussa

Edunvalvonta

Eläkeläisten edunvalvonnan merkitys on lisääntynyt.
Paikallisella tasolla osallistumme Varkauden eläkeläisjärjestöjen yhteistyötoimikunta-toimintaan aktiivisesti.
Olemme yhteydessä paikkakuntamme päättäjiin, vanhus- ja vammaisneuvostoon sekä hyvinvointialueen ikäihmisten neuvostoon.
Piiritasolla osallistumme edunvalvontaan piirihallituksen kautta sekä Eläkeläisliittojen etujärjestön EETU ry:n kautta.

Talous

Toiminnan rahoitus perustuu jäsenmaksuihin, arpajaistuottoihin sekä avustuksiin.

Tiedottaminen

Yhdistys jakaa tietoa tapahtumista yms. kuukausikokouksissa, kerhoissa, paikallislehdessä, jäsenkirjeissä, fb-sivuilla ja yhdistyksen nettisivuilla.
Kansallinen senioriliitto ry:n lehti Patina tulee kaikille jäsenmaksunsa maksaneille.
Jäsenrekisteri KILTA mahdollistaa tiedottamisen myös sen kautta

Muuta

Maailmantilanne on viime aikoina käynyt levottomammaksi. Venäjän ja Ukrainan välinen sota jatkuu. Lähi-Idässä soditaan. Suomen ja Viron välistä kaasuputkea on vahingoitettu
Varkaus on kuitenkin edelleen suhteellisen turvallinen paikka asua.
Vanhusten hoito, varsinkin suurien yritysten ylläpitämissä hoitokodeissa, saa edelleenkin aiheellista kritiikkiä. Hoitoalan työvoimapula aiheuttaa pitkiä jonoja ja estävät nopean hoitoon pääsyn.
Hyvinvointialueen toimivuudessa on vielä toivomisen varaa. Aika näyttää, paranevatko asiat.
Yksinäisyys korostui korona-ajan eristäytymiskauden aikana. Edelleenkin joukossamme on yksinäisiä ihmisiä. Yritämme pitää huolta toisistamme ja olla yhteydessä puhelimitse tai sosiaalisen median kautta.
Yritämme omalta osaltamme tähdätä hyvään elämään osallistumalla aktiivisesti edunvalvontaan käytössä olevien kanavien kautta, välittämällä toisistamme ja toimimalla yhdessä.

Varkaudessa 30.10.2023

Varkauden seudun seniorit ry